Je bekijkt nu Hebben we nu echt extra Vitamine C nodig?

Hebben we nu echt vitamine C nodig?

In dit blogbericht neem ik jou graag mee in de werking van Vitamine C, waarom we Vitamine C inzetten en in welke dosering je vitamine C nodig hebt. 

Naast mijn diploma als schoonheidsspecialiste, heb ik ook mijn diploma als apotheek-assistente opzak en ben ik volop bezig met mijn opleiding als epigenetische huidtherapeute.

Ik ga op een heel gemakkelijke manier uitleggen waarvoor Vitamine C dient en wat zijn krachten zijn.

De voedingssupplementen bij RainPharma zijn orthomoleculair, dit wil zeggen dat we verder gaan kijken. Wat heeft ons lichaam echt nodig. In het voorbeeld van vitamine C; naast zijn eigen werking helpt vitamine C ook in de opname van andere vitaminen en mineralen. Het is ook belangrijk in welke vorm je vitamine C inneemt. Afhankelijk daarvan zal onze dosissen hoger zijn dan de “standaard geneeskunde“.

Werking vitamine C

x Positief effect op ons immuunsysteem: daarvoor kent waarschijnlijk iedereen vitamine C. 
x Stimuleert aanmaak van collageen: zorgt dus voor de stevigheid van onze huid, maar ook voor de stevigheid van onze bloedvaten denk daarbij maar aan couperose & spataderen. Alle weefsels die ons lichaam structuur en stevigheid geven zoals de gewrichten, pezen, huid, spieren (waaronder de hartspier), botten en bindweefsel hebben vitamine C nodig.
x Ontgiften: Vitamine C helpt ook het lichaam te ontgiften van zware metalen zoals lood, kwikzilver en nikkel.
x Verhoogt de opname van ijzer
x Beschermt jouw lichaam tegen luchtvervuiling & zonlicht

Voedingssupplementen (13)

INDICATIE (wanneer heb je vitamine C nodig)

Vitamine C is een essenti√ęle vitamine en betrokken bij vrijwel elk¬†ziektebeeld. De indicatie lijst is dan ook enorm lang en eigenlijk zou vitamine C een¬†standaard supplement¬†moeten zijn.

  • Lage vitamine C-inname / vitamine C-tekort
  • Infectieziekten (ook preventief)
  • Activering van het afweersysteem
  • Herstel na ziekte
  • Preventief voor ziekten
  • Verzwakt immuunsysteem
  • Verkouden
  • Weefselopbouw
  • Wondgenezing
  • Veroudering
  • Stress
  • Roken en alcohol gebruik
  • Allergie
  • Oogaandoeningen (cataract, glaucoom, ..)
  • Wondheling (wonden, brandwonden, botfracturen, zweren)
  • Hart- en vaatziekten
  • Jicht
  • Ondersteuning ijzeropname (bij ijzersuppletie)
  • Luchtwegaandoeningen zoals bronchitis, astma, COPD
  • Preventief bij urineweginfectie’s (tijdens zwangerschap)
  • Diabetes
  • Bij sport (blessures)
  • Kanker (preventie)
  • Koorts
  • Osteoporose (preventie)
  • Bij gewrichtsaandoeningen zoals artrose of reumato√Įde artritis
  • Allergie√ęn
  • Cognitieve achteruitgang
  • Depressie
  • Neurodegeneratieve ziekten (epilepsie)
  • Galstenen
  • Gastritis
  • Ontstekingen
  • Detoxificatie
  • Bescherming tegen schade door UV-straling, radioactieve straling
  • Ondersteuning leverdetoxificatie en eliminatie zware metalen
  • Verminderde vruchtbaarheid (mannen, vrouwen)
  • Reisziekte
  • Tandontstekeningen
  • Migraine¬†

TEKENEN VAN EEN MOGELIJK TEKORT

Bij bepaalde tekenen kan men denken aan een vitamine C tekort zoals bij een verminderde weerstand en vermoeidheid. Maar ook kan algemene zwakte / vermoeidheid, spierpijn, gebrek aan eetlust, zwak bindweefsel, bloedend tandvlees of andere bloedingen, oedeem, slechte wondheling tekenen zijn van een tekort aan vitamine C.

DOSERING

Orthomoleculair gezien raden we gemiddeld een 1000mg per dag aan. Afhankelijk van de symptomen kan dit zelf gaan tot meer dan 3500mg per dag, denk maar een verkoudheid / corona. 

Op de eerste plaats komt natuurlijk gezonde voeding, laten we daar eerst naar kijken: 

Kiwi 60mg
Appelsien 70mg 
Rode paprika 250mg 
Broccoli/100g 100mg

Afhankelijk hoe we onze groenten gaan bereiden, bijvoorbeeld gaan koken, zakt onze hoeveelheid vitamine C.

Dus zoals je kan zien moet je redelijk wat fruit / groenten eten om aan ons gezond gemiddeld te geraken. Daarbij krijg je natuurlijk ook bij fruit & groenten extra suikers binnen. Zo kan je onmogelijk 15 appelsienen opeten want dan heb je 138g suiker binnen. 

Daarom is de combinatie van gezonde voeding met voedingssupplementen zo belangrijk!

In onze Super C-boost zit er maar liefst 500mg ontzuurde vitamine C.

NIET ZOMAAR VITAMINE C INNEMEN

Vitaminen & mineralen opnemen doorheen jouw darmwand is zeker niet zo evident. Dat zorgt er dus voor dat wanneer we gezond eten, we nog steeds tekorten kunnen hebben.

Vitamine C heeft een “buddy” nodig om optimaal opgenomen te worden. En dat is calcium en/of magnesium.¬†

Stel nu dat jij vitamine C in de zure vorm inneemt, dan zal vitamine C in jouw lichaam gaan zoeken achter zijn “buddy” en bijvoorbeeld calcium gaan ontnemen uit jouw botten om zo optimaal zijn werk te kunnen doen. Dit geeft natuurlijk op termijn botontkalking. Maar dit kan ook magnesium zijn waardoor je op termijn last krijgt van spierkrampen. Dus dan neem je wel vitamine C in, maar werk je andere problemen in de hand.

ONTZUURDE VITAMINE C

Daarom dat je in onze Super C-boost ontzuurde vitamine C terugvindt of ander gezegd; deze vitamine C zit al vast aan zijn “buddy” magnesium & calcium. Waardoor deze makkelijk opgenomen worden en geen calcium of magnesium uit jouw lichaam nodig heeft.¬†

Dus let op! Dat je niet zomaar vitamine C uit een grootwarenhuis, .. inneemt. Want dit kan natuurlijk op termijn een negatief effect hebben op jouw lichaam. Laat je dus steeds goed adviseren. 

Laat je steeds adviseren!

Heb je na het lezen van deze blog nog vragen over vitamine C? Merk je klachten op en wil je deze graag op een natuurlijke manier gaan verhelpen? Laat van je horen!

Mis geen enkele tip of promotie

Twee kliks volstaan om je in te schrijven op de Puur Naturel nieuwsbrief. Daarna brengen we je als eerste op de hoogte van belangrijke nieuwtjes, acties en promoties.